top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
נורית אוגש אלבוחר

30 שנים בהוראה

מובילה שנה ראשונה במהלך

הקשבה

באיזה אופן נקדם את ההקשבה לתלמידים ?

בית הספר שנה שלישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

החלטנו להתגבש כקהילה במטרה לתת מענה  לבעיות משמעת בכיתה, קושי שהמחנכים והמורים המקצועים מתמודדים עימו  מדי יום . המורות שיתפו בקושי "אני מרגישה שכל האנרגיות שלי נשאבות לבעיות המשמעת"  "אני מחפשת כלים, רעיונות להתמודד עם בעיות משמעת וליצור אקלים נעים בכיתה"' "הייתי שמחה לקבל כלים להתמודדות עם בעיות משמעת ממורים ותיקים ".  קראנו על 12 תהליכים המהווים בסיס למשמעת אפקטיבית בכיתה שזיהה ד״ר קובי גוטרמן  , מבין המאפיינים , חברי הקהילה בחרו פה  אחד להתמקד בנושא ההקשבה  בטענה ״שהקשבה היא הבסיס להכל, ללמידה, לתקשורת מיטבית ועוד… ״ , "אדם שמרגיש שמקשיבים לו, חש שרואים אותו, שאכפת ממנו, שיש לו משמעות ומקום בעולם, התלמידים שלנו כל כך זקוקים לאוזן קשבת"

מאמר של קובי גוטרמן 

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל חקירת נקודות מבט שונות של נושא ההקשבה האמפטית באמצעות הכובעים של דה בונו, בהמשך חשבנו יחד כיצד אנו יכולים להטמיע בחברי הקהילה ובצוות המורים הקשבה אמפטית, עלו רעיונות יפים ומגוונים , לדוגמא: סימולציה בה 3 משתתפים הם הקולות  העולים במוחו של המקשיב (החסמים של ההקשבה), משחקי חברתיים הדורשים הקשבה כמו משחק המראה, משחקי קופסא הדורשים הקשבה.
ערכנו יומן הקשבה בו כל משתתף התבקש להתבונן פנימה ולתאר את הקשיים שעולים בזמן ההקשבה . ריכזנו לעצמנו את החסמים (שיפוטיות, תכנון תגובה, מתן עצות , קפיצה למסקנות ועוד…) מתוך חשיבה שהעלאת החסמים למודעות תעזור למקד את ההקשבה  וברגע שנקשיב ונתקל בחסם מסויים נמקד את החשיבה.

השפעה על התלמידים

הרגישו שיותר קשובים להם, העיזו יותר לשתף ולספר.

השפעה על המורים.ות בקהילה

יותר מודעות ומודעים לחסמים שבהקשבה, משתדלות ומשתדלים למקד את עצמם בזמן הקשבה לתלמידים ולכל דובר,  המורות משתפות שהם מרגישות שהם שיפרו את איכות ההקשבה ותלמידים מעיזים יותר לפנות אליהם.

ידע חדש

כל משתתף למד על עצמו, מהם החסמים שלו ועשה עם עצמו עבודה על מנת לשפר את איכות ההקשבה., העובדה שכולם מתמודדים עם החסמים הקלה על המשתתפים.

אדוות הקהילה

עבודת הקהילה הידהדה  בחדר מורים, חברי הקהילה שיתפו חברים לצוות ונושא ההקשבה העלה יותר למודעות, אני מרגישה שיש רצון לצוות המורים שלא היו חלק מהקהילה להעמיק את הלמידה בנושא . כמו כן מורים מהקהילה השתמש בתכנים שנלמדו והעבירו אותם בקבוצות נוספות.

הטיפ שלי

הטיפ שלי, הקשבה היא משימה לא פשוטה, זהו שריר שיש צורך לאמן,  מי שמצליח להקשיב זוכה לרווח גם בתחומים נוספים, כדוגמת שיפור מערכות יחסים, הישגים, ביצועים ושיפור רמת האושר.

bottom of page