top of page
השקפה.png
מורים מובילים.png
GettyImages-145680711_edited.jpg
זמירה קורבשי

36 שנים בהוראה

מובילה שנה ראשונה במהלך

ליווי ותמיכה במורים החדשים בבית הספר

סוגיות בניהול כיתה

בית הספר שנה ראשונה במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

החלטנו להתגבש כקהילה במטרה לתת מענה לצורך הבית ספרי בקליטת מורים חדשים באופן מיטבי מתוך הבנה שמורים חדשים במערכת חווים לא פעם בדידות, העדר תמיכה מספקת מצוות המורים הותיק, עומס, קושי בניהול כיתה וחוסר בטחון. המורים החדשים חוויים קשיים ולא תמיד יש להם אופן קשבת, דבר המוביל לא אחת לעזיבתם את בית הספר. לתחלופה מרובה של מורים יש השפעות שליליות הן על תלמידי בית הספר, הן על צוות בית הספר ועל בית הספר כולו שמתקש לקדם תוכניות ופרויקטים.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל מפגשים סדורים לאורך כל השנה. במפגשים אלו עסקנו בנושאים שהיו רלוונטים עבור המורים החדשים בבית הספר. הנושאים נבחרו לאחר בירור הצורך המשותף של חברי הקהילה וויתור על נושאים שאין לנו השפעה עליהם. בחרנו נושאים שרלוונטים עבורם  ובעיקר פרקטיקות לניהול כיתה ובלמידה על סמכות דיאלוגית ודוגמה אישית. המורים הביאו למפגשי הקהילה מקרים אותנטיים להיוועצות וחשיבה משותפת, דבר אשר תרם רבות להעמקת הקשר, קרבה, אמון  ופתיחות בין חברי הקהילה.

הגענו לתובנות שהלמידה מתרחשת כאשר אנו עוסקים בעיקר בייצוגים ובמקרים שהובאו מהשטח ומתוך ההתנסות של חברי הקהילה. למדנו שעצם המפגש והשיח מאפשר מקום לאוורור, לשיתוף, ליצירת קבוצת תמיכה, להיוועצות ולשיח פדגוגי שמאפשר  לשפר תוך כדי תנועה, הלכה למעשה, את איכות ההוראה.

השפעה על התלמידים

ברמת התלמיד.ה חל שינוי בהבנת המורה את הצרכים שלהם. תלמידים שבהתנהגותם זעקו לעזרה, זכו למורים קשובים וסובלניים יותר. מורים עם יכולת הקשבה והכלה. המורים קיימו עמם שיחות אישיות על מנת להעמיק את הקשר עמם, ליצור יחסי קרבה.  יחד עם המורה הם חשבו על מענים מותאמים לצרכים שעלו וליחס מותאם.

השפעה על המורים.ות בקהילה

מה השתנה אצלם? המורים החדשים השכילו להבין שיש להתבונן בתלמידי הכיתה בראייה רחבה ולא זו המצומצמת לשיעור שלהם בלבד. הם הבינו את החשיבות של ההיכרות המעמיקה עם תלמידיהם כבסיס להנעה. הצורך בהסתכלות על התלמידים גם בהיבטים הרגשיים והחברתיים ולא רק הלימודיים. בנוסף, הם למדו על החשיבות של מעורבות הורי תלמידיהם וגיוסם כמשאב וכעזר לקידום תהליך וכיצד יש לנהל שיח עמם. ככל שחלף הזמן, המורים צברו יותר ידע ונסיון בדרך הפעולה וההתמודדות עם קונפליקטים וקשיים. הם רכשו ידע ופרקטיקות לניהול כיתה ולניהול שיעור.

ידע חדש

המורים למדו פרקטיקות לניהול כיתה , לתת מענה לשונות בכיתה,  למדו על ההבדל בין סמכות מורה מכוח תפקידו ( ולא כוחניות) למול מורה משפיע. על יחסי מורים ותלמידים ועל הענקת זכויות לתלמידים מתוך עמדת ערך עצמי הנובע מאישיות ומקצועיות.

אדוות הקהילה

עבודת הקהילה הידהדה כאשר מורי הקהילה שיתפו במליאה  את הצוות בהצלחותיהם מול  אתגרים או קונפליקטים שחוו ובדרך ההתמודדות אתם.  שיתפו שהקהילה עבורם היא מקום למפגש מקדם, מצמיח ומחזק ברמה האישית. מקום בו חשו בנוח להיוועץ ולנהל שיח פתוח בקבוצת השווים.

הטיפ שלי

לא לוותר על סדירות המפגשים ובכל סוף מפגש לאפשר למורי הקהילה לסכם את המפגש ולציין מה לקחו עמם.

bottom of page