top of page
השקפה.png
מורים מובילים.png
GettyImages-145680711_edited.jpg
יעל יוגב

7 שנים בהוראה

מובילה שנה ראשונה במהלך

מענה להתנהגות מאתגרת בכיתה הטרוגנית

אלו פתרונות מעשיים יש למורות להתמודדות עם תלמידים מאתגרים במהלך שיעור.

בית הספר שנה שביעית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

בשנים האחרונות עלה מספר הילדים והילדות המשולבים בכיתה רגילה, במקביל לעלייה במספר הילדים בתוך הכיתה. כתוצאה מכך, בכל כיתה יש בין 2-3 ילדים וילדות עם אתגרי למידה וקשיים שונים אשר המורות אינן ערוכות להתמודד איתם. הצורך לתת יחס פרטני למספר גדול של ילדים בתוך הכיתה מקשה על התנהלות המורה בזמן השיעור.

ראינו שאנו זקוקות לסל של פתרונות מעשיים לביצוע בזמן השיעורים אשר יכנסו כחלק משגרת הלמידה בכיתה.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל הסתכלות כוללת על עבודתנו כמורות לכיתות א'-ב'. אנחנו עובדות יחד כצוות די קבוע כבר 5 שנים ובחרנו לבדוק את עבודתנו ואת הקשיים שעולים במהלך היום. הדרך המרכזית לעשות זאת הייתה דרך ניתוח סיפורי מקרה. מתוך הסיפורים למדנו שהאתגר הכי גדול בכיתה עבורנו הוא הילדים.ות שלא מקבלים מענה רגשי/לימודי מבית הספר. במהלך השיעור אנחנו נדרשות למצוא להם פתרונות יצירתיים כדי לעזור להם ולנו להעביר את השיעור כמו שצריך. ראינו שלכל אחת מאיתנו יש שיטות שונות והחלטנו ליצור מעין "ארגז כלים" של פתרונות כאלה.

השפעה על התלמידים

המיקוד שלנו היה תלמידים מאתגרים ללא מענה מבית הספר- כל אחת בכיתתה מספרת על התקדמות עם התלמיד או התלמידה הספציפיים. הפעולות שעשינו בכיתה בעקבות העבודה בכיתה אפשרו לנו לתת יחס תואם לתלמידים אלו ולקדם כל אחד לפי תכנית אישית. בעקבות הפעולות המורות דיווחו על השתתפות טובה יותר של התלמידים בשיעור. התלמידים שיתפו פעולה עם התכניות השונות ובעקבות כך גם לקחו חלק פעיל יותר במהלך השיעורים. הפעולות השונות שעשינו הביאו לעלייה במוטיבציה והיה גם פידבק חיובי מהורי התלמידים.

השפעה על המורים.ות בקהילה

ראינו שעבודת הצוות שלנו וסיעור המוחות הוא יותר אפקטיבי ממה שחשבנו. ההתייעצות הצוותית לא חדשה אבל כן התפתחה נכונות לנסות שיטות הוראה שלא חשבנו עליהן קודם ולא התניסינו בהן. אנחנו יכולות לסייע אחת לשנייה בהרבה יותר מאשר מערכי שיעור.

ידע חדש

הגענו לשלוש דרכי פעולה מרכזיות

  • הקנייה פרטנית- התלמיד/ה מתעסקים במשהו יצירתי בזמן שאנחנו בהקנייה מול כל הכיתה. בידיעה שאחר כך נתפנה אליהם. לאחר סיום ההקנייה לכיתה אנו יושבות באופן פרטני עם הילד/ה ומקנות את החומר.

  • תכנית עבודה פרטנית- בדומה לתכנית התנהגות גם כאן מדובר על מסמך שכולל סולם התקדמות ועבודה בשיעור. אך זה יותר ספציפי לשיעור עצמו ויכול להיות שיהיה צורך להכין אותו כל שיעור מחדש- לעיתים רק עם התאמה של עמודים.

עבודה בזוג- להצמיד ילד/ה חזק/ה עם הילד/ה המאתגר/ת כדרך עבודה בכיתה. כך שהילד/ה המאתגר/ת יודע שיש לו מעין חונכ/ת ועזרה נוספת פחות מהמורה.

אדוות הקהילה

עבודת הקהילה הידהדה גם בחדר המורות ומעבר לחברות הקהילה. שיתפנו את המורות הנוספות בצוות בדרכי הפעולה שלנו והמלצנו להן על האופן שבו אנחנו עובדים התלמידים השונים. הקושי של התלמידים בא לידי ביטוי גם בשיעורים המקצועיים ולכן היה לנו חשוב לשתף ולתת גם להן את הפתרונות השונים.

ראינו את השפעת עבודת הקהילה בשיתוף של המורות השונות בדרכי העבודה שלהן בכיתה. לדוגמא מורה מקצועית שמצאה כי אחד התלמידים עובד טוב יותר ומשתף פעולה כאשר הוא מקבל ממנה תפקיד מסוים בכיתה. כל שיעור היא מוצאת לו אחריות אחרת וזה מוביל אותו לפעולה. השיח סובב כעת סביב מציאת פתרונות ודרכי פעולה יצירתיות בשיעורים השונים.

הטיפ שלי

הטיפ שלי לעבודה בקהילה היא להקשיב לקולות שעולים מהשטח ולא לנסות להגיע עם נושא מוכתב מראש. הקהילה מאפשרת לנו המורות לבחון את העבודה שלנו מבפנים ולמצוא מה מעכב אותנו או מפריע לנו ביומיום. כשעבודת הקהילה חשובה לחברות הקהילה יותר קל להניע אותן לעשייה, במיוחד כאשר לפעולות יש תוצאות מיידיות בשטח.

bottom of page