top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
יעל ארונוביץ

5 שנים בהוראה

מובילה שנה שניה במהלך

עידוד קריאה פעילה

קידום קריאה פעילה בקרב תלמידים על הרצף השש-שנתי

בית הספר שנה שישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

בחרנו להתמקד בקידום קריאה פעילה מתוך הבנה שקריאה היא קריטית להתפתחות שפה, היא מאפשרת לתלמידים להרחיב את אוצר המילים שלהם ובכך את יכולת ההתבטאות, את העושר השפתי וגם את ידע העולם שלהם. מאידך - אפיינו קשיים שעלו מהקהילה לגבי העיסוק בקריאה בכיתות: קריאה היא תהליך איטי, שקשה ללמד אותו, ומשימות קריאה פעמים רבות מלוות במוטיבציה נמוכה מצד התלמידים.

בחרנו לקדם את הקריאה באמצעות מתן בחירה לתלמידים או בתוכן הנקרא או ברמת הקריאות כדי לאפשר דיפרנציאליות והתאמה אישית לכל לומד ולעודד את המוטיבציה בהתאם.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל חקר סביב השאלות - למה קשה לתלמידות.ים לקרוא? וכן - למה אנחנו רוצות שתלמידות.ים יקראו? מתוך השאלות הללו גיבשנו אסטרטגיות שיוכלו לעזור לנו בקידום קריאה פעילה. התחלקנו לארבע קבוצות וכל קבוצה התמקדה באחת האסטרטגיות ובקבוצת גיל מסוימת ויצרה מערכי שיעור שכוללים התנסות חוויתית בהוראה קריאה עם מוטיבים של בחירה בין רמות הקריאות או בין נושאים. המורים העבירו את השיעורים בכיתות ויחד עיבדנו, שיפרנו ודייקנו את המערכים. עסקנו גם בהערכת קריאה וגיבשנו סל פעולות שמורה יכולה להעזר בהם כדי להפוך את המשוב על הקריאה מ feedback לfeedforward.

השפעה על התלמידים

התלמידים התנסו בשיעורי הבנת הנקרא שהיה בהם מרחב בחירה עבורם כלומדים. תלמידים שחוו את השיעורים הללו התנסו בצורה חוויתית יותר בקריאה והצליחו להתמודד עם האתגר הזה באופן שמותאם יותר ללומד שהם.

השפעה על המורים.ות בקהילה

המורות והמורים בקהילה הפנימו את חשיבות הוראת הקריאה לצד האתגרים הרבים של הוראה זו. הם ביססו עקרונות לשיפור ההוראה שלהם ואף בנו מערכי שיעור אותם אפשר ליישם בכיתות באופן מלא כבר מחר בבוקר. את העקרונות שגיבשנו הם גם יכולים ליישם גם בדרך המתאימה לכל אחד ואחת היות שגם הבחירה של המורה היא בעלת ערך.

מתוך הכרה של השפעת הקריאה על תחומים נוספים שנלמדים. מורי הקהילה ביססו עקרונות לשיפור ההוראה שלהם ואף בנו מערכי שיעור אותם אפשר ליישם בכיתות באופן מלא כבר מחר בבוקר עקרונות אלו מאפשרים למורים לבנות מערכי שיעור שמותאמים גם לדרכי ההוראה שלהם.

ידע חדש

הקהילה גיבשה ידע חדש לפיו הוראת קריאה פעילה תשפר את אוצר המילים של הילדים, את יכולת ההתבטאות שלהם ואת ידע העולם שלהם. כדי לשפר את הקריאה של התלמידים צריך לתת להם להיות פעילים בתהליך ולקחת עליו אחריות על ידי מתן בחירה או בתוכן של הקריאה או ברמת הקריאות.  לתהליך חייבת להתלוות רפלקציה והתבוננות שתאפשר מעקב אחרי ההתפתחות של הלומד.

אדוות הקהילה

כתוצאה מתהליך הלמידה בקהילה העמיק החיבור בין צוות עברית בשתי החטיבות, והועמק גם שיתוף הפעולה שלנו בנוגע לסוגיות הליבה בהוראת המקצוע. בנוסף נוצר מאגר של שיעורים המותאמים לעקרונות שפיתחנו, אותו אפשר לנצל בשלל גילאים גם בשנים הבאות.

הטיפ שלי

הטיפ שלי הוא להשתמש במתודות שמורים יכולים לקחת לשיעורים שלהם ולתווך להם את האופן בו אפשר להשתמש במתודות האלו בכיתות. כך למשל במפגשים בהם רציתי שתתקיים עבודה, סידרתי את הכיתה מראש בקבוצות של שולחנות, כתבתי את שמות חברי הקבוצה והכנתי דף הוראות מסודר כך מרב הזמן הוקדש לעבודה ויצירה. בסוף המפגש הקדשנו כמה דקות לשוחח על איך אפשר להשתמש ברעיון הזה בעבודה עם התלמידים.

bottom of page