top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
מיכל שייקובסקי

12 שנים בהוראה

מוביל שנה ראשונה

שילוב למידה מבוססת תוצר

יצירת מאגר הצעות להוראה/למידה מבוססת תוצר

בית הספר שנה שישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

עלה הצורך לשפר את דרכי ההוראה במקצועות שונים על מנת שלא יהיו "מקצועות שינון" (להגדרת התלמידים). בקהילה חברים מורים ממקצועות לימוד מגוונים ושונים שלהם שני מכנים משותפים - הראשון, מורי מגמות (בניגוד למקצועות ליבה), והשני, מורים המלמדים ומקנים ידע דרך תהליכי הוראה מבוססי תוצר סופי.
מתוך כך, ולאחר שהצגנו את תהליכי ההוראה הטובים ביותר שלנו, הבנו כי למידה מסוג זה מאפשרת למידה מיטיבית ובתוך כך מקנה לתלמידים מיומנויות וערכים שהם הכרחיים ל"חיים האמיתיים" ובכך תהליכים אלה הופכים לרלוונטיים גם להמשך חייהם.

אם זאת, הבנו כי מורים רבים (במקצועות הוראה אחרים) לא מצליחים להביא לתהליכי ההוראה שלהם למידה מבוססת תוצר ובכך נותרים בגדר מקצועות שינון.

תהליך הלמידה בקהילה

התהליך כלל מספר שלבים:

  1. גיבוש הצוות והכרות אישית ומקצועית - העברנו בקהילה את השיעורים/ מהלכים פדגוגיים הכי מוצלחים שלנו. הצגנו את הלבטים שלנו בהוראת המקצוע ובפדגוגיה בכלל וחידדנו את החוזקות שלנו כצוות המורכב ממורי מקצועות מגמות - "במה אנו מתייחדים?"

  2. מהו "כאב הבטן" החינוכי שלנו? - זיקקנו מה מציק/מפריע/לא יושב טוב לטעמנו בעולם החינוך כיום אל מול ה"תלונה" הרווחת שהחינוך ובתי הספר נתפשים ארכאים, שלא מכין את התלמידים ל\עולם האמיתי" ועל כן לא רלוונטי.

  3. ביסוס הנחת עבודה - מגמות הם מקצועות הנלמדים באמצעות למידה מבוססת תוצר שמאפשר לתלמידים למידה תהליכית המפתחת מיומנויות וערכים "רלוונטיים" לחיים.

  4. עברנו לשלב היישומי - איך אנחנו יכולים להציע פתרון/סיוע/תוצר שיסייע להוראת כלל המקצועות בביה"ס להיות "רלוונטיים" לתלמידים.

  5. עברנו על כל תוכניות הלימודים במקצועות הליבה (כפי שמופיעים באתרי הפיקוח השונים במשרד החינוך) ודלינו מתוכן את המיומנויות הפרקטיות שעולות מכל אחת.

  6. בחרנו בשלושת המיומנויות החשובות ביותר (לטעמנו) בתכניות הללו - בצורה רוחבית - שהן חשובות ל"חיים האמיתיים"

  7. התחלקנו לשלוש קבוצות (כל אחת עסקה במיומנות אחרת) - כל קבוצה היתה אחראית על כתיבת מודול של שיעורים/ תבנית הוראה מבוססת תוצר למיומנות אחת כדי שכל מורה יוכל לקחת את התבנית הרחבה שהצעה ליישמה בכל תחום דעת.

  8. רצון עתידי - לא התבצע בשל קוצר הזמן -

  • הכנת מאגר מודולים/תבניות הוראה שיתאימו לכל תחום דעת ושילוב/ הדגשת המיומנויות הרלוונטיות

  • הזמנת כלל המורים לצפייה בשיעורים המועברים על ידי מורי הקהילה, השראה, רעיונות ולמידת עמיתים

השפעה על התלמידים

ייושם בהמשך

השפעה על המורים.ות בקהילה

ניכר כי המורים בקהילה התגבשו והבינו את הכוח שלהם כמורים במגמות (בניגוד למורי מקצועות הליבה). כמו כן, ההפרייה ההדית וההכרות של הקהילה ושל העשייה במגמות השונות הביאו לשיתוף מעניין ומאוד מפרה בתוךהקהילה והעברת רעיונות ושיתופי  פעולה עתידיים.

ידע חדש

מצורפת לדוגמא תבנית הוראה פתוחה בנושא"חשיבה ביקורתית" וקיום מהלך של שיח ושיג (דיבייט).

אדוות הקהילה

לצערי בשל קוצר הזמן ותחילת העבודה באיחור (בשל מלחמת חרבות ברזל) גרמו לסיום להיות קטוע ויותר מזה, לא להגיע לידי מיצוי אמיתי של התהליך.
אולם, הלמידה המשותפת של הקהילה וההצגה ההדדית של מערכי השיעורים, התרגילים וחללי העבודה הייחודיים של המגמות יצרו הפרייה ושיתוף מעניינים בין המורים מה התבטא גם בחלוקת הקבוצות לכתיבת התוצרים - המורים לא נותרו בקוצות העבודה השגרתיות כי אם ביקשו לעבוד ולכתוב עם מורים מתחומי דעת שונים כדי לייצר מערכי למידה מגוונים יותר.
במהלך העבודה התנהלו דיונים מרתקים על עתיד ההוראה והחינוך בארץ, המורים שיתפו ב"אני מאמין" החינוכי שלהם וניכר כי יצאו עם הרבה חומר למחשבה להמשך.
הנקודה המשמעותית ביותר עבורי, הגיעה דווקא ברצון הגדול של משתתפי הקהילה להפרות גם את שאר המורים בביה"ס ברעיונות והצעות. המשתתפים חזרו והדגישו את הרצון שלהם להעביר למורים מודלינג של מערכי שיעור של תהליכי הוראה מבוססי תוצר וקיום מפגשי "סיעור מוחות" פתוחים לכלל המורים בהנחייתם.

הטיפ שלי

לתת להם לדבר… כל הרעיונות הכי טובים עלו מתוך דיון פתוח שנערך במפגשי הקהילה והדהוד של משפטים שנאמרו בו על ידי חבריה.
חשוב לנווט ולהכווין (כדי המפגש לא יהפוך להיות חברתי) - אבל לרוב לתת להם לדבר…

bottom of page