top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
אדם ליפשיץ

7 שנים בהוראה

מוביל שנה שניה במהלך

יצירת תחושת שייכות

כיצד מייצרים תחושת שייכות?

בית הספר שנה רביעית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

השאלה שהנחתה אותנו הייתה כיצד לייצר תחושת שייכות. חיפשנו אליה מענים ותשובות רבות: תפקיד, אחריות, הרגשה שסומכים עליי, הערכה, גבולות ועוד. תהליך החשיבה נעשה עם המורים והתלמידים.

מודל ההוראה מתבסס על ערכים ולא על מקצועות הלימוד המסורתיים. בכל מחצית עונים התלמידים על שאלה פורייה באמצעים אומנותיים.  הערך המנחה את ההוראה במהלך שנה זו הוא שייכות. הצורך של הקהילה התעורר בעקבות הניסיון לגרום לתלמידים לחוש תחושת שייכות הן לסביבתם והן לבית הספר. כמו כן, הניסיון הוא שהם ירכשו מיומנויות של המאה ה-21. עבודת צוות ואישכול מקצועות הן מיומנויות והרגלים חשובים לעובד במאה ה-21. הקהילה למעשה מהווה מודל לתלמידים לעבודת צוות בה חברי הצוות לא בוחרים זה את זה, המורים לא בוחרים עם מי יצוותו. פעמים רבות עבודת הצוות משותפת ולעתים גם המורים מתקשים לעבוד זה עם זה.

תהליך הלמידה בקהילה

ניתוח ייצוגים, לא אחת ניצלנו את מפגשי הקהילה על מנת לשתף את חברי הקהילה כיצד במקצועות הלימוד השונים עונים על השאלה כיצד מייצרים תחושת שייכות. למדנו את שיעורי הדגל בכל מקצוע, שיתפו חוויות מההוראה במיקוד וניסינו להתאים את ההוראה ללימוד ערכי. ככל שעברה השנה ניכר כי צוות המורים שינה את המיקוד בהוראה.

למדנו שהשד לא כל כך נורא. ניתן ללמד היסטוריה, ספרות, אמנות או תקשורת בדגש על ציר ערכי.

השפעה על התלמידים

הלומדים הם תלמידים חדשים בבית הספר כך שהשינוי היה אחד מיני שינויים שהם עברו במסגרת שנת הקליטה. ניכר היה שתלמידי השכבה פונים זה אל זה במושג "שייכות", מקשרים אותו הן לתחומי הדעת וללא מעט שיחות שהם מקיימים עם המורים ואפילו במסדרונות ניתן לשמוע כיצד הם מדברים על שייכות זה עם זה.

השפעה על המורים.ות בקהילה

חלק ניכר מחברי הקהילה הם מורים חדשים, כך ששיטת ההוראה אצלם מתעצבת בצורה שונה. הם ניגשים אחרת לבניית מערכי השיעור, לבניית הערכות. ניכר שככל שהשנה עברה המורים למדו לעבוד טוב יותר בצוותי העבודה.

ידע חדש

אדוות הקהילה

עבודת המורים השפיעה על נראות בית הספר והאווירה השכבתית. התוצרים השונים שתלמידי השכבה יצרו גרמו למרחב למידה אינטראקטיבי בנושא שייכות. ניתן לשמוע כיצד התלמידים מנסים להבין מה הם מעגלי השייכות שלהם, כיצד יוצרים מעגלים חדשים וכיצד הם יכולים לגרום לאחרים ולעצמם לחוש שייכים.

הטיפ שלי

לפני היציאה לדרך יש לקבוע את מפגשי הקהילה.

bottom of page