top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
דולב גולדשטיין

7 שנים בהוראה

מובילה שנה שלישית במהלך

למידה רב גילית בשכבות א'-ב'

כיצד למידה רב גילית תעודד מוטיבציה ללמידה בקרב תלמידי כיתות א'-ב'?

בית הספר שנה שישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

מחנכות כיתות א'-ב' זיהו צורך לחבר בין שכבות א'-ב'. בנוסף, בקהילה זיהינו צורך לטשטש את החלוקה האוטומטית המסורתית בין שכבות הגיל ורצינו לחקור האם למידה רב גילית תגדיל את המוטיבציה ללמידה בקרב התלמידים, האם היא תאפשר ניוד חברתי של תפקידים אשר התקבעו בכיתת האם, האם היא תאפשר העצמה לימודית- חברתית?
בעקבות תהליך חקר שביצענו בקהילה, ראינו כי בתי ספר בעולם לא מלמדים בהכרח לפי הגישה המסורתית בה ילדי כיתת האם הם בני אותו השנתון. כמחנכות עניינה אותנו סוגייה זו ורצינו לבחון אותה בקהילה.

מורה בקהילה: " מעניין יהיה לבחון מה קורה לילדים חלשים/ חזקים בסוג כזה של למידה, האם תלמיד המוגדר חלש ביחס לילדי שכבתו בכיתה ב' ירגיש בלמידה כזו חזק יותר בשל העובדה שהוא נמצא יחד עם תלמיד כיתה א'?"

מורה בקהילה: "אולי סוף סוף לילדים שמגיעים קוראים לכיתה א' ניתן מענה שהוא באמת משמעותי…"

תהליך הלמידה בקהילה

תחילה עסקתי בגיבוש הקהילה, היה לי חשוב שהמורות שיקחו חלק בקהילה יחקרו את הסוגייה מתוך תשוקה אמיתית. הבנו כי חסר לנו ידע תיאורטי אודות למידה רב גילית בארץ ובעולם. לכן, סקרנו מאמרים העוסקים בנושא זה. לאחר הבנה מעמיקה של הצרכים שלנו כמורות ושל התלמידים כלומדים יצאנו לדרך. תחילה הגדרנו את המיומנויות אותן נרצה לקדם אצל הלומדים בלמידה כזו, לאחר מכן החלטנו על נושא ליחידת ההוראה אשר תלווה את הלמידה.

העקרונות המרכזיים שגיבשנו בעקבות הלמידה בקהילה:

לומדים:

  1. למידה המבוססת על למידת עמיתים.

  2. דורש לומדים עצמאיים.

  3. למידה הדורשת מיומנות בחירה.

  4. כולם יכולים ללמוד וללמד.

מורה:

  1. לא מקנת הידע הבלעדית- מיקום המורה כמנחה ולא ככלי הידע.

  2. על המורה ליצור אקלים מיטבי בקבוצה - זאת על מנת ליצור קרקע פוריה ללמידה.

ארגון הלמידה:

  1. למידה מבוססת פרויקט.

  2. נושא על ליחידת ההוראה: חלל.

  3. מיומנויות מנחות: הוראות עמיתים, בחירה, למידה מבוססת פרויקט חקר.

הקמנו אתר מלווה למידה, בו התלמידים השתמשו כדי לחקור אודות הנושא שבחרו.

השפעה על התלמידים

תלמידי שכבת ב' אשר לקחו חלק בפרויקט הרגישו מועצמים מאוד. הם התנסו בהוראת עמיתים והיוו מעין מורים צעירים עבור ילדי כיתות א'. ניתן היה לראות את החניכה שלהם במיומנויות מחשב, במיומנויות בין אישיות ובמיומנויות לימודיות כגון: כתיבה והצגת תוצר בפני קהל.

השפעה על המורים.ות בקהילה

מורות הקהילה התנסו בפעם הראשונה בעמדה של "מנחת למידה" ו"נאלצנו" לזוז הצידה ולסמוך על התלמידים. בחנו בקהילה באמצעות חקר ייצוגים, את מידת הצורך של התלמידים במורה, באלו מיומנויות הם זקוקים לנו והיכן ניתן "לשחרר".

בנוסף, מורות הקהילה ציינו כי השעות הללו היוו עבורן שינוי שגרה, אוורור מכיתת האם שלהן והגדילו את המוטיבציה שלהן להוראה: "מצאתי את עצמי מחכה לשיעורים הללו, זה מעניין ללמד קבוצה מעורבת ותלמידים שהם לא בכיתת החינוך שלך".

ידע חדש

בקהילה פיתחנו יחידת הוראה בנושא חלל. היחידה בנויה כעבודת חקר אשר בסופה כל זוג תלמידים (תלמיד מכיתה א' ותלמיד מכיתה ב'), הגיעו לתוצר אותו הציגו בפני הקבוצה הרב גילית.

אדוות הקהילה

הטיפ שלי

הטיפ שלי למורה המובילה המתחילה היא ליצור סדירויות קבועות: סדירות למפגשי קהילה וסדירות למפגשים עם מנהלת בית הספר לעדכון שוטף בעשייה של הקהילה.

bottom of page