top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
סאמיה סטל

מובילה שנה ראשונה במהלך

מיינדפולנס

כיצד השימוש בכלי המיינדפולנס יכול להגביר את הריכוז והקשב בשיעורים ואת החיבור של התלמידים לבית הספר?

בית הספר שנה שישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

החלטנו להתגבש כקהילה במטרה לתת מענה לתלמידים.ות עם בעיות קשב וריכוז המתקשים להתמודד עם הסחות דעת ורעשים סביבם. בחרנו להשתמש בכלי המיינדפולנס כדי לנסות להגיע אל נפש התלמיד.ה במטרה להדריך אותו.ה להגיע לנוכחות מודעת ב'כאן ועכשיו'. המורות האמינו זה והתנסו בו במפגשי הקהילה ובכיתות.

מטרת הקהילה לאפשר למורות להכיר את הכלי ולהתאימו לתלמידים.ות בכיתה.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל מסע רגשי, לימודי, אישי ומקצועי. המורות נחשפו לעולם המיינדפולנס והתפתחו בתוכו. זה גרם להן לחשוב אחרת על התלמידים ועל העשייה שלהן בהוראה. במהלך המסע בקהילה הבנו שאפשר "לאבד" זמן מהשיעור כדי לזכות בתלמידים מרוכזים ומחוברים יותר, גם ל'כאן ועכשיו' וללמידה בכלל.

רכשנו יחד ידע חדש לגבי מתי עושים מדיטציה לתלמידים, איפה, באיזה מצב, באיזו תקופה ובאיזו שכבה. בנינו תוכנית עבודה שתתאים לכל התלמידים ובכל המצבים.


השפעה על התלמידים

התלמידים למדו על עצמם שהם מסוגלים להתרכז ולהתחבר באופן מיידי לשקט פנימי- יכולת זו הגבירה אצלם את הביטחון העצמי. ההשפעה העיקרית שניכרת היא הפנמת המודעות של התלמידים ל'כאן ועכשיו'. בנוסף, התלמידים העלו את רמת הקשיבות שלהם,  התנסו בתהליך שמעודד הקשבה לפנים שלהם ("איך להשתיק ולהקשיב למוח שמבלבל את המוח").

כלי המיינדפולנס סייע לתלמידים לגלות בתוכם עולמות רגשיים חדשים.

השפעה על המורים.ות בקהילה

השימוש בכלי  המיינדפולנס פתח למורות עולמות תוכן חדשים וגרם להן לחשוב אחרת. המורות החלו להאמין בכוחות שלהן להתחבר לתלמידים ובאותה העת לגרום להם להירגע ולהתרכז לקראת השיעור. כמו כן, כעת המורות מגלות גמישות בהוראה שלהן ומבינות שמיינדפולנס יכול להתקיים בזמן, בקצב ובמקום שהן יבחרו. השימוש בכלי זה עזר לנו ללמד עם "עין שלישית" שרואה את הפנים לא רק את החוץ. ההוראה הפכה נינוחה יותר עם פחות לחץ והדבר השפיע גם על התלמידים.ות.

ידע חדש

עבודת החקר בקהילה לומדת לימדה אותנו כי בקהילות לומדים טוב יותר, חוקרים יחד ומשיגים יותר כי עבודה שיתופית ושיתוף פעולה פורה מהדהד ומשפיע על התלמידים. לפני הקהילה, עבדנו כאינדיבידואל אך אחרי הקהילה עבדנו כקבוצה מגובשת חדורת מטרה וזה היה חזק ווהורגש בשטח. 

ידע חדש מהקהילה

אדוות הקהילה

גם תלמידים וגם מורים הבינו שאפשר אחרת. ראינו את השפעת עבודת הקהילה בשטח. עבודת הקהילה הדהדה גם אצל המורים.ות  בבית הספר, הם.ן רואים שאנחנו מעבירות "משהו אחר", מגיעים לשיעורים שלנו לצפות בנו בזמן פעילות מיינדפולנס ומעוניינים ללמוד מאיתנו. מורים אמרו לנו שהם גם רואים את השינוי שחל בנו. כלי המיינדפולנס מחזק, מעצים ומעניק מקום ונראות לתלמיד וניתן לומר השימוש בכלי מתחיל להדהד גם בכיתות שטרם התנסו בכלי.

הטיפ שלי

הטיפ שלי לכל מורה ומורה במערכת החינוך הישראלית להתנסות במיינדפולנס קודם לעצמו ולאחר מכן לתלמידים. כדאי לעבור קודם תהליך הבשלה עצמית, ללמוד לעומק מה זה מיינדפולנס, ואז ליישם בכיתות. כשמתנסים בזה, מעכלים את הרווח של זה לכל הצדדים, רווח אישי, רגשי ומקצועי, וזה פרקטי, לא תיאורטי

הטיפ שלי למנחות חדשות הוא שיתאזרו בסבלנות כי מדובר בתהליך ארוך שמתפתחים בתוכו באיטיות.

bottom of page