top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
ניצן נחליאל

12 שנים בהוראה

מוביל שנה ראשונה במהלך

עידוד מוטיבציה ללמידה בקרב התלמידים באמצעות קהילת רכזי מקצוע

כיצד ניתן להעלות את המוטיבציה של התלמידים להכנס ללימודים וללמוד?

בית הספר שנה ראשונה במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

בית הספר משקיע רבות בנושא יצירת אקלים בית ספר מיטבי. לכן, היה ברור שהסוגיה תעסוק בזיקה לדגש ששמו עליו בבית הספר. כחלק מבירור הצורך בקהילה עלתה הסוגייה כיצד ניתן להגביר את המוטיבציה של התלמידים ועלתה השאלה באיזה תחום יהיה נכון  להתמקד. במקביל לבירור הצורך של הקהילה התפרסמו נתונים שהראו אחוזים גבוהים של היעדרויות תלמידים משיעורים דבר שנקשר גם להיעדר מוטיבציה של התלמידים. פרסום נתונים אלו סייע לנו בהתמקדות בסוגייה שהקהילה עוסקת בה.

בניית הקהילה נעשתה גם על רקע רצון לחזק את מנהיגות הביניים בבית הספר ובתוכה תפיסת תפקיד רכז המקצוע.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה כלל מפגשים קבועים ושיחות אישיות. במפגשים שלנו קיימו שיח קבוצתי ושיחותת אישיות ובזוגות בהם גיבשנו את הנושא בו נרצה להתמקד בצורך בית ספרית והתמקדו בתפקיד רכז המקצוע בהתמודדות עם הבעיה והובלת שינויים בבית הספר.

במהלך השנה הגענו לתובנות חדשות לגבי תפיסת תפקיד הרכז המקצועי בבית הספר ומקומו ביחס לסוגיית המוטיבציה הנמוכה של התלמידים. בכל מפגש ניסינו לפצח יחד את משמעות התפקיד תוך הבנה שלכל אחד ואחת יש תפסיה טיפה אחרת אליו. מכאן גם ההתייחסות לבעיה היתה שונה. השונות היתה גם בתפיסות השונות למהי מוטיבציה גבוהה או נמוכה בקרב תלמידים. היו שטענו שמוטיבציה מתבטאת בלמידה בכיתה ואחרים שמו דגש בהגעה לבית הספר. בשיח משותף החלטנו להתמקד בבעיה של הגעה לשיעורים.

השפעה על התלמידים

היו מספר מקרים בהם ניתן לראות הגעה של תלמידים באופן סדיר ללימודים ובחלקם אפשר בווודאות לייחס זאת לעבודה של אחד מרכזי המקצוע.

השפעה על המורים.ות בקהילה

לשמחתי היו מספר מפגשים בהם היתה פריצת דרך לגבי בעיית המוטיבציה של התלמידים להגיע לשיעורים ותפקידנו בהתמודדות עם הבעיה. בזכות עבודה של רכזי המקצוע עם המורים המקצועיים בישיבות צוות התעצבה מחדש הגדרת תפקיד המורה בקרב המורים - ממורה מקצועי שבעיקר אחראי על הוראת המקצוע בכיתה, לדמות משמעותית שתפקידה גם לעורר את התלמידים רצון ללמידה. כלומר, התגבשה הבנה על תפקיד המורה בהגברת המוטיבציה של התלמידים. 

ידע חדש

מצורפת מצגת עם סיכומי מפגשים שהיו לנו 

סיכום רעיונות מפגשי קהילה

אדוות הקהילה

בעקבות העבודה בקהילה התחזק הקשר בין ההנהלה הבכירה לחלק מרכזי המקצוע. בזכות יצירת מטרה משותפת, הצלחנו ליצור קהילה שמבטאת מנהיגות ביניים חזקה אשר עוזרת להוביל תהליכים בבית הספר יחד עם ההנהלה. כך היה קל יותר לגייס את שאר חדר מורים למשימה.

תוצאה נוספת היתה שרכזי מקצוע נוספים ביקשו להצטרף לקהילה שנה הבאה. היתה נראות לעשייה של הקהילה בבית הספר (בין היתר גם בגלל שהיתה סדירות קבועה לפגישות ושהצלחנו להדהד חלק מההישגים שלה בחדר מורים). 

הטיפ שלי

הטיפ שלי למובילי קהילות הוא להאמין בדרך שלכם ובמטרה שהצבתם לקהילה. לעיתים המסגרת הבית ספרית היא בעלת אופי שמרני או שיש חילוקי דעות או עומס באירועים ואלו יכולים להקשות בתהליך העבודה של הקהילה. דווקא ברגעים האלו חשוב לזכור למה לקחתם את המשימה הזאת ולמה בחרו בכם לזה. שמירה על האמונה בעצמכם ובקבוצה תוביל אתכם להצלחה.

bottom of page