top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
סיון שהינו

6 שנים בהוראה

מובילה שנה ראשונה במהלך

קליטה מיטיבה של מורים חדשים בבית הספר

במהלך המפגשים עסקנו בסוגיות הנוגעים למורים חדשים בשנתם הראשונה בבית הספר, תוך עיבוד חוויות של המורים בכיתה ובקהילת בית-הספר ומתן כלים להתמודדות עם האתגרים והקשיים.

בית הספר שנה ראשונה במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

החלטנו להקים קהילה עבור מורים חדשים בשנתם הראשונה בבית הספר מתוך הבנה שמורים חדשים בבית הספר נתקלים בקשיים הייחודיים להם וזקוקים למענה תואם. כמו כן, הקהילה נועדה למנוע נשירה של מורים חדשים תוך מתן סיוע בקליטה מיטיבה שלהם. הקהילה נועדה לשלב את המורים החדשים בקהילת בית הספר תוך חשיפתם לתפיסות החינוכיות, הערכיות והפדגוגיות של בית הספר ובכך להעמיק את היכרותם ואת החיבור שלהם עם בית ספר. המפגשים מבוססים על שיתוף מחוויות אישיות של המורים, מה שתרם רבות לחיבור בתוך הקהילה עצמה ואפשר עיבוד חווית ההוראה בשנה הראשונה בבית הספר עבור המורים.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל מפגשי עיבוד של חווית ההוראה של המורים . לכל מפגש היה נושא ראשי, ורשימת הנושאים נקבעה מראש כסילבוס לקורס והועברה למורים בתחילת השנה. הנושאים נבחרו תוך חשיבה על האתגרים והצרכים של מורה חדש בבית הספר, כמו למשל: הצבת גבולות, קשר עם תלמידים, קשר עם מורים ומחנכת כיתה, ניהול זמן ועבודה תחת לחץ ועומס, בניית מערך שיעור ועוד… בכל מפגש עסקנו בנושא העל של המפגש תוך שיתוף מחוויות ההוראה האותנטיות של המורים בקהילה. הפתיחות והכנות העמיקו את הקשר והחיבור בין המורים והעיסוק בנושא היה מאוד מחובר למציאות בשטח.

השפעה על התלמידים

הצלחנו לפתור קשיים שעלו למורים חדשים בתוך כיתות או מול תלמידים מסוימים רק על בסיס של שיתוף, עיבוד וסיוע למורה החדש בהתמודדות האישית בכיתה או מול תלמיד. אני יכולה להגיד בפה מלא שהיו משברים לא פשוטים של מורים חדשים ובמידה רבה השיתוף והתובנות שעלו בתוך המפגשים סייעו למורים להתמודד איתם.

השפעה על המורים.ות בקהילה

הצלחנו ליצור חברת שווים, שיש בה הזדהות, אמפתיה, פתיחות וכנות והיא נותנת מענה לאתגרים מולם ניצבים המורים בשנה הראשונה בבית הספר. אני חושבת שהקהילה נתנה תמיכה לשותפיה וסייעה להם להשתלב היטב בבית הספר. הקשרים האנושיים והאינטימיים שנוצרו בין חברי הקהילה עצמה הצליחו להעמיק את  חיבור גם עם מערכת בית הספר כולה.


ידע חדש

הצלחנו לתת מענה לצרכים של מורים חדשים, ובכך לאפשר להם להשתלב היטב בתוך חדר המורים, למנוע נשירה של מורים (נמדד ע"פ אלו שביקשו / לא ביקשו לעזוב בסוף השנה) ולקלוט מורים טובים יותר ומרוצים יותר למערכת. כמו כן, במפגשים הועלו מדי פעם תובנות חשובות אשר הועברו לצוות ההנהלה על מנת לעשות חשיבה מחודשת הלאה בנושאים מסוימים.

אדוות הקהילה

עבודת הקהילה ניכרת גם מחוץ לגבולותיה משום שההשתלבות הטובה והעמוקה של המורים במערכת הבית הספרית תרמה לחיזוק מעמדם בתוך הצוותים השונים. אין ספק שצוותי ההוראה - צוותי החינוך או צוותי המקצוע - יכולים להיות גורם מסייע או גורם מאתגר בקליטה של מורים חדשים. אחד הקשיים בקליטה של מורים חדשים הוא היותם חדשים, זרים, שלא מכירים את ההתנהלות של המערכת, את חברי הצוות, את שיטות ההוראה והעבודה. בתוך הקהילה הקפדנו לתת מענה גם לצרכים הללו כך שהצוותים קיבלו מורים שכבר בקיאים במידה רבה באופן ההתנהלות הבית ספרית וחלק מצרכיהם נענים שלא במסגרת הצוות כך שבתוך הצוות הם יכלו להיות גורם שההשתלבות שלו יותר קלה.

הטיפ שלי

מתוך הניסיון שלי השנה יש דברים שאני חושבת שכדאי לתת עליהם את הדעת לקראת בניית קהילות נוספות בהמשך:

  • סדירויות במערכת - כדי שקהילה תתקיים בצורה מיטיבה יש לדאוג מראש למועד קבוע וסדיר במערכת של המורים השותפים בקהילה שהוא נוח ומתאים. לשם כך נדרשת היערכות של המערכת כולה למציאת משבצת מתאימה בלו"ז הבית ספרי למפגשי הקהילה.

  • עקביות של חברי הקהילה - כדי ליצור קהילה אינטימית, שחבריה שותפים אמיתיים לעשייה בה חשוב להקפיד שחברי הקהילה יהיו קבועים מהתחלה ועד סיום התהליך.

bottom of page