top of page
GettyImages-145680711_edited.jpg
שירה וילצ'יק

7 שנים בהוראה

מובילה שנה שלישית במהלך

תושב"ע- כמקצוע רלוונטי ומחובר לחיי היום יום של התלמיד

כיצד ניתן לחבר את התושב"ע לחיי היום יום של התלמיד בעזרת חקר באינטרנט והבנת הנקרא בטקסט תורני

בית הספר שנה שלישית במהלך

מצורך לפרקטיקה

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

בנימה אישית

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.

הרקע להקמת הקהילה

החלטנו להתגבש כקהילה במטרה לתת מענה לצורך הבית ספרי הפדגוגי- רוחני- ערכי.

הקהילה מורכבת ממורי תושב"ע, וזוהי השנה השלישית שקהילתנו עוסקת בנושא של חיבור מקצוע התושב"ע לחיי היום יום של התלמיד.  זאת כיוון שחשנו כי תלמידי בית הספר רואים את לימוד 'תושב"ע' כמקצוע שאינו רלוונטי ולא מחובר לחייהם. דבקנו בנושא זה במשך 3 שנים רצופות, מכיוון שבכל שנה התקדמנו קמעא בנושא זה, ומפאת חשיבות המקצוע והנושא, רצינו להמשיך ולהתעמק, לקדם ולהתקדם. הרגשנו שראוי להתמיד בנושא אחד ולבצע בו תהליך משמעותי שיביא לבניית קומה חדשה בהוראת התושב"ע בבית ספרנו.

תהליך הלמידה בקהילה

תהליך הלמידה בקהילה כלל חקר ייצוגים, ובעקבות המסקנות שעלו החלטנו כיצד לשפר את ההוראה בתחום המיומנויות הנבחרות שלנו- חקר דרך האינטרנט והבנת הנקרא בטקסט תורני.

  • הגענו למסקנה בקהילה שאנו רוצים לשלב את הפדגוגיה עם החוויה, ולכן ארגנו אירועים משמעותיים שכללו למידה חווייתית, שבסופה משימה פדגוגיות. דוגמה לכך היא אירוע פסח, בו התלמידים למדו בתחנות מסתובבות על סיפור יציאת המצרים, סוגי בצקים, הלכות החג, משחק חווייתי ואפיית מצות, ובסיום ענו על משימה פדגוגית על הלמידה.

דוגמה נוספת הייתה סביב יום המשפחה- התמקדנו במצוות שבין אדם לחברו (ובפרט כיבוד הורים) ובנושא השמחה בחלקי. קיימנו ערב משפחתי, הורים וילדים, בו הורה וילד למדו יחדיו מדף מקורות מונחה, ולאחר מכן צפינו בהצגה מרגשת בנושא התמודדות עם קושי ושמחה בחלקנו.

  • את המבחנים והעבודות בנינו יחדיו לפי המטרות הנבחרות שלנו, לאחר שהתלמידים התנסו בלמידה במבנה דומה בכיתה. לאחר שחקרנו את ייצוג המבחנים, הגענו למסקנה שכאשר עובדים עם טקסטים תורניים, יש לשאול את התלמידים שאלות בסדר עולה ומדורג.

השפעה על התלמידים

תלמידנו החלו להתייחס למקצוע התושב"ע ביתר רצינות, זאת מכיוון שכל המשימות התמקדו במיומנויות קבועות, בהן התלמידים התנסו, השתכללו וחשו תהליך למידה והכשרה.
בנוסף, נושאי הלימוד נלמדו בשילוב חוויה, שיח ופעלתנות, כך שהתלמידים התחברו לנלמד ושילבו אותו בחייהם.

השפעה על המורים.ות בקהילה

מורי הקהילה עברו תהליך התמקצעות, שכלל בחירת מיומנויות ממוקדות לפי הבנת צרכי הכיתה וחקר ייצוגים של תוצרי תלמידים. התהליך כלל הכנת מערכי שיעור ומשימות איכותיות, שהדגש בהן אלו המיומנויות הנבחרות, בשילוב למידה בחוויה על מנת לחבר את מקצוע התושב"ע לחיי היום יום של התלמידים.

ידע חדש

בחינות ומשימות הבנויות עפ"י נושא הקהילה והמיומנויות הנבחרות שלנו. 

מבחן כיתה ז' סדר הבוקר

משימה תושב"ע שבועות

אדוות הקהילה

ראינו את השפעת עבודת הקהילה במפגש השתלמות שהעברתי בתור מובילת קהילה. המורים למדו על דרך בחירת נושא הקהילה, וכיצד יש להתמקד במיומנויות ומטרות מדויקות, על מנת להעביר תהליך ממשי. בנוסף, המורים התנסו בלמידה בחברותא, ששילבה את הנושא והמיומנויות הנבחרות שלנו כקהילה.

כתוצאה מתהליך הלמידה בקהילה, מורי הקהילה כותבים משימות, בחינות ושיעורים מקצועיים יותר, מדויקים יותר, לפי מטרות מדויקות. ההתמדה מייצרת תהליך של הטמעת המיומנויות ובניית קומה נוספת אצל התלמידים.

הטיפ שלי

הטיפ שלי למובילי קהילות בתחילת דרכם, הוא להיפגש עם חברי הקהילה ולזקק מתוך שלל הצרכים, מהו הצורך החזק ביותר לו אתם נדרשים.

לאחר מכן, לפעול ולבנות תכנית שנתית על פי אותו צורך, ולהתמיד בו לאורך כל הדרך- בהוראה, במשימות, בהערכות החלופיות והבחינות. כך תייצרו שינוי אמיתי,  ולבסוף תוכלו להיווכח בפרי עמלכם.

bottom of page